Marie Kondos städtips

Att städa sitt hem är något alla människor måste göra, trots att det kan vara svårt och jobbigt. Det är inte lätt att veta hur du ska städa för att både organisera och för att rensa ut. I denna artikeln kommer du kunna få tips på en lyckad städning.

Marie Kondo har det senaste året blivit ett namn i många hem, på grund av sin netflixserie som handlar om hur du städar för att få ett mer organiserat hem. Hon har ett 7 stegs tips som du kan använda dig av när du städar. Steg 1 är att börja med att rensa efter kategorier och inte efter rum. Många människor kan gå igenom sitt hem och städa rum för rum men enligt Kondo ska kan du istället rensa efter kategorierna:

  • Kläder
  • Smycken
  • Böcker
  • Tidningar

Samla detta på samma ställe för att kunna rensa ut det du inte längre vill ha. Sedan kan du ställa tillbaka det du vill spara. Lektion 2 är att du ska respektera dina kläder och se till att de får den plats de förtjänar. Du bör inte stoppa kläderna i en byrålåda där de inte får plats egentligen. Om det finns mycket som du kommer på att du vill spara men inte har plats till det kan du hyra lagerförråd som du kan förvara sakerna i under tiden. Se däremot upp med att bara ösa in det. Du kan sortera detta och organisera upp förrådet så att det ser snyggt ut. När du senare får mer plats i hemmet, kan du enkelt bära in det och organisera om det.

Lektion nummer 3 handlar om att inte vara nostalgisk med dina ägodelar. Om du hittar något som du vill spara och får minnen av, lägg det åt sidan medan du rensar andra saker. De resterande fyra lektioner som Marie tipsar om handlar om att du ska fråga dig själv om du verkligen blir glad av ett speciellt plagg då ska du spara det. När du väl har sparat kläderna ska du vika ihop dem och inte hänga upp plagg efter plagg på samma galge. Kondo menar också att du kan använda mindre lådor i en stor låda för att organisera bättre. Den sista lektionen handlar om att du inte ska lägga tillbaka dina saker innan du har sorterat dem. Det gäller även det som du har planerat att spara.